Fannys tips och råd!

« 2009-02-14 / 10:52:59 kategori: Allmänt »
Under mina 15 år har jag kanske inte upplevt allt ;-) Men jag kommer tipsa er utifrån mina egna erfarenheter! ;-)



Något som jag upprörs över är ökningen av skövlingen av regnskogen, tjuvjakten på gorillor och dess utrotning! Det finns bara 720 bergsgorillor kvar i världen som är beroende av regnskogen. Gör vi inte något nu, beräknas både gorillor och schinpanser vara utdöda om 10 år!
FÖR DIG SOM VILL BIDRA MED NÅGOT;

*Plantera ett regnskogsträd!
Så kan du hjälpa:
Köp ett Corn Flakespaket och du stödjer paketet med 30 öre, vilket motsvarar en trädplanta!



*Eller för er som vill bidra med något mer, bli gorilla/tigerfadder ;-)



Så här gör du:
För 100 kr i månaden som djungelfadder får du djungelrapporten 4 ggr/år där det rapporteras direkt från fältet.

Du får även en söt liten WWF gorilla.

OBS! Tänk på att du måste vara 18 år för att teckna outgiro! Be annars dina föräldrar om tillstånd att gå med och bidra till en förhoppningsvis bättre värld med fler tigrar och gorillor! ;-)

Har du inte möjlighet att bidra med 100 kr, kan du åtminstone köpa ett Corn Flakespaket kostar ca. 25 kronor! Gorillor och djur överhuvudtaget ligger mig varmt om hjärtat och jag har bestämt mig för att bli fadder med mina föräldrars tillstånd! Några tänkvärda ord är: En kan inte göra allt, men alla kan göra något!

Tyvärr är det inte bara gorillan och tigrarna som far illa, utan också isbjörnarna ,jättepandorna och späckhuggarna bla. Idag finns det bara 3500 tigrar utspridda i världen och det är en minskning på 96% sedan 1900-talets början.

Spana gärna in hemsidan www.wwf.se

VECKANS RESTAURANGTIPS;
Varför inte en alla hjärtansdagmiddag på Lo scudetto? ;-) Vet nämligen att de har en speciell kärleksmeny idag då jag känner ägaren! Deras hemlagade pasta är suverän!



Restaurang Lo scudetto hittar du på Kommendörsgatan 46, Stockholm.
http://www.loscudetto.se/

MIN FAVORITSHOPPINGSTAD;
Är du lika galen i kläder och skor som jag? Då är Barcelona staden för dig. Rekommenderad tid att åka dit: Maj-September då man kan sola och bada. Många hotell har pool på taket och det finns en strand.

Mammas tips på hotell är: www.barcelonacatedral.com



Skor som vi shoppade i Barcelona;



HUDPRODUKT JAG REKOMMENDERAR;
Har din hud blivit torr och narig i kylan? Köp då buddy butter som finns i alla möjliga dofter! Känns jätteskönt och den hittar du på The body shop för ca. 100 kr ;-) Jag använder min vaniljdoftande body butter dagligen!


VECKANS PLAGG;
Jag använder tunikor eller klänningar för det mesta och föredrar hellre att använda lite enklare klänningar för att sedan piffa till det med långa smycken!

Tex dessa enkla tunikor för 299 kr från http://www.nelly.com/


Här kan du framhäva dina smycken på ett helt annat sätt!

VECKANS BAKTIPS;

Enkla och goda frallor! Bakade dem en kväll då jag var lite småhungrig och det blev uppskattat av de öriga familjen! Pröva gärna gärna lite olika mjölsorter! Alltid kul att prova något nytt!
Receptet är hämtat från www.tasteline.se


175 gr mitt i ugn ca 8 min.
Allt du behöver till ca 45 st är;
2 hg smör
1 dl sirap
2 dl vetemjöl
1 dl grahamsmjöl
1 dl rågmjöl
3 tsk bakpulver
ev. 1½ dl russin
För saftigare bullar, häll i 1 dl filmjölk

Gör så här;
Rör smör och sirap mjukt. Blanda ihop allt. Rulla små bollar och lägg dem glest på smord plåt. De flyter ut. Pensla på lite smält smör eller vatten och pudra sedan över ev lite grahamsmjöl eller havregryn!

Smaklig måltid!

Om du inte har så mycket pengar kvar att handla alla hjärtansdagpresent, går det alltid bra att baka några smarriga kakor! Ett recept som har blivit en av mina favoriter är Leilas cornflakes godis! (OBS! När du köper kellog´s Corn Flakes stödjer du ju samtidigt WWF´s projekt ;-) Då förenar man ju nytta med nöje! ;-)

SISTA MINUTENTIPS TILL DIG SOM INTE HAR SÅ STOR PLÅNBOK ;-)



LEILAS CORNFLAKES CRISPS

Ingredienser c:a 40 st.

100 g ljus mjölkchoklad
1 block nougat (250 g)
1 Burk nutella ( 350 g)
1 liter kellogs cornflakes
300 g mörk kvalitets choklad 70% kakaohalt

Så här gör du:

1. Hacka den ljusa mjölkchokladen och smält den tillsammans med tärnad nougat i vattenbad( i en stor skål över kastrull med kokande vatten) Ta av skålen från värmen.

2. Vänd försiktigt ned cornflakes i chokladblandningen.

3. Häl upp detta i en liten rektangulär form. 26 X 13cm klädd med bakplåtspapper. Packa försiktigt ihop smeten så att inga lufthål uppstår.

4. Låt stelna i kylen och skär kakan i 2 X 4 cm breda bitar.

5. Finhacka den mörka chokladen. Smält 1/3 av den i ett vattenbad, tag av skålen från värmen och rör i resten av chokladen tills allt har smält. Låt svalna under omrörning till c:a 28 grader.

6. Doppa bitarna i chokladen, gärna med hjälp av en gaffel. Låt dem rinna av på ett galler med bakplåtspapper under.

LYCKA TILL!

De är försvinnande goda och är en garanterat uppskattad present! Slå in i cellofanpapper med en rosett och köp en enkel skål och slå in i cellofan med satinband runt.
Slutligen önskar jag en stor alla hjärtansdag kram från mig och önskar speciellt alla som heter Valentin en riktigt bra namnsdag! Själv ska jag på thairestaurang med några vänner och avsluta hemma med melodifestivalen! Tror att Måns Zelmelöv tar hem segern lätt som en plätt (även kallad mums-mumsen)! ;D
         
jenny
    

tack, hoppas du får en bra alla hjärtans dag!:)

dom svarta skorna va assnygga!


    
2009-02-14 @ 11:05:59           URL: http://jhenys.blogg.se/
         
eebru
    

-Fin blogg du har :)


    
2009-02-14 @ 11:17:54           URL: http://ttturkia.blogg.se/
         
eebru
    

-Hehe tack vännen :) Hoppas du också får en fortsatt trevlig alla hjärtans dag med dom du älskar :)



Förresten,har du några speciella planer inför dagen eller? :) något du kan berätta om?:p


    
2009-02-14 @ 11:44:53           URL: http://ttturkia.blogg.se/
         
Fanny
    

Tack så mycket! Hoppas du också får en mysig alla hjärtans dag! :)



roliga tips och råd! :D


    
2009-02-14 @ 11:53:41           URL: http://fannybillefalt.blogg.se/
         
eebru
    

-Haha,det låter ju trevligt. Kan förmedla om att då har vi något gemensamt,jag gör också allting på sista minuten,skjuter upp det hela tiden,vilket som inte är så bra men det går ibland och ibland får jag panik,stress haha :) De låter ju trevligt,hoppas du får det bra med dina nära och kära som du älskar :)



Jadu,inga speciella planer faktiskt. Hade tänkt mig att umgås lite med mamma och familjen lite :) Och senare så ska jag nog ut med Ellen,min kompis och sen så blir det nog mys framför teven på kvällen.. men man vet aldrig,de brukar bli lite ändringar så vi får se :)


    
2009-02-14 @ 12:32:21           URL: http://ttturkia.blogg.se/
         
LINA
    

tack detsamma tjejen :-) hoppas du får en mysig dag!


    
2009-02-14 @ 12:43:43           URL: http://carolinefrank.blogg.se/
         
eebru
    

-Hehe ja det har vi vännen :) Tack,du får ha det bra med dina vänner och familj du också! :)



Berätta gärna lite om hur din dag har sett ut senare :)


    
2009-02-14 @ 13:05:12           URL: http://ttturkia.blogg.se/
         
Marilyn
    

Fin blogg" :)

Måste bara säga att jag ÄLSKADE

de svarta skorna med gråleopard,.


    
2009-02-14 @ 13:47:22           URL: http://melss.blogg.se/
         
eebru
    

-Ah,det får du ta och göra hjärtat :) Du med vännen, kram!


    
2009-02-14 @ 14:16:47           URL: http://ttturkia.blogg.se/
         
Amanda
    

Tack, så mkt! :D:D:D:D desamma <33


    
2009-02-14 @ 14:34:35           URL: http://otherwise.webblogg.se/
         
Emma Damm
    

Tack det samma! :-)


    
2009-02-14 @ 15:43:10           URL: http://emmadamm.blogg.se/
         
Annnna
    

Jaaa jag har det helt underbart :D tack detsamma gullunge, och ha det jattebra nar du aker! Puussss


    
2009-02-14 @ 15:48:36           URL: http://annaline.blogg.se/
         
Mia
    

Hoppas du hade en bra alla <3- dag igår:)

Du har sååå fin blogg och bra och roliga inlägg.

Hörs mer sen.. puss o kram// Mia


    
2009-02-15 @ 08:39:17          
         
    
    Namn:
Kom ihåg mig?

    E-postadress:


    Bloggadress:


    Kommentar: